Tableau no. 1

Piet Mondriaan
Artikel nummer
KM046CAP-base
De reproducties worden geprint op museumkwaliteit canvas van 380g. Het canvas wordt geweven in de oudste en enige overgebleven textielfabriek in Nederland. De Giclée print techniek en HDR-inkten garanderen een kleurechtheid van 200 jaar. De spieramen worden gemaakt door een Nederlands familiebedrijf die hout van verantwoorde bosbouw gebruiken. Alle reproducties zijn museum gecertificeerd.

Onze kleinste maat canvas is 25 x 37 cm. De reproductie krijgt een authentieke uitstraling door de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen. Deze wordt verpakt in een zwarte luxe cadeauverpakking.

De large canvas heeft een afmeting van 45 x 65 cm. De reproductie krijgt een authentieke uitstraling door de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen. Deze wordt verpakt in een 100% gerecycled wit kartonnen venster doos.

De XL-reproductie is, afhankelijk van het origineel, ongeveer 67 x 100 cm. Om de afbeelding zit een witte canvas rand van 5 cm zodat deze opgespannen kan worden op een spieraam bij een lijstenmaker. Je ontvangt het canvas opgerold in zuurvrij papier in een stevige verzendkoker.

€ 49,50
+
-
Tableau no. 1

Aanvankelijk schildert Piet Mondriaan in de naturalistische stijl van de Haagse School. Nieuwsgierig naar de nieuwste ontwikkelingen in de kunst, zoals het kubisme van Picasso en Braque, vertrekt hij in 1911 naar Parijs. Onder invloed van de kubisten brengt hij zijn kleurgebruik al snel terug tot vooral grijs, oker en bruin en verdwijnt geleidelijk de herkenbare werkelijkheid uit zijn schilderijen. Tableau no. 1 laat duidelijk de invloed zien van het analytische kubisme. Hierin wordt een voorwerp of een figuur ontleed, in fragmenten opgebroken en omgezet in een complexe structuur. De compositie wordt vanuit het midden opgebouwd, de vormen vervagen naar de randen. Tableau no. 1 heeft een ondertekening van een boom, maar dit motief is nauwelijks meer te herkennen. Mondriaan ontleedt zijn onderwerp in talloze segmenten. Hierdoor ontstaat een levendige structuur van horizontale en verticale, rechte en licht gebogen lijnen en grijze en okerkleurige vlakken. In dit schilderij en in andere werken uit hetzelfde jaar zet Mondriaan zijn eerste stappen op de weg naar ‘de onveranderlijke zuivere werkelijkheid achter de veranderlijke vormen van de natuur’.

Piet Mondriaan (1872-1944), 1913, olieverf op doek, Collectie Kroller-Muller Museum