Meisje in het bos

Vincent van Gogh
Artikel nummer
KM039CAP-base

De nauwkeurige reproductie van Meisje in het bos door Vincent Van Gogh wordt afgewerkt op een museumkwaliteit canvas van 380g.

De Giclée printtechniek zorgt voor een authentieke uitstraling en de HDR-inkten die worden gebruikt garanderen een kleurechtheid van 200 jaar.

Het canvas wordt geweven in de oudste en enige overgebleven textielfabriek in Nederland en de spieramen worden gemaakt door een Nederlands familiebedrijf dat gebruik maakt van hout uit verantwoorde bosbouw.

Als officieel leverancier voor de van het Kröller-Müller Museum, zijn al onze reproducties door het museum gecertificeerd, en van uiterst hoogwaardige kwaliteit!

Maat: Small, 37 x 22 cm.

Onze kleinste maat canvas is 37 x 22 cm en al is het minder groot dan het origineel, de reproductie van Vincent Van Gogh’s “Meisje in het bos” ziet eruit alsof het echt op doek is geschilderd.

Het krijgt daarnaast een authentieke uitstraling dankzij de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen.

Het kunstwerk wordt verpakt in een zwarte luxe cadeauverpakking voordat het naar jou wordt opgestuurd.

Maat: Large, 65 x 40 cm

De gedetailleerde reproductie “Meisje in het bos” van Vincent Van Gogh krijgt een bijzonder authentieke uitstraling dankzij de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen.

De museumkwaliteit canvas van 380g. gecombineerd met de Giclée printtechniek zorgen voor een authentieke uitstraling en de HDR-inkten die worden gebruikt garanderen een kleurechtheid van 200 jaar!

De large canvas heeft een afmeting van 65 x 40 cm, ongeveer de grootte van het origineel.

Het kunstwerk wordt verpakt in een witte kartonnen vensterdoos van 100% gerecycleerd materiaal

Maat: XL, 100 x 64 cm.

De XL-reproductie van Vincent Van Gogh’s “Meisje in het bos” is onze grootste en meet 100 x 64 cm.

Door gebruik te maken van geavanceerde printtechnieken ziet de reproductie er net uit als het authentieke schilderij.

Rond de afbeelding zit een witte rand van 5 cm zodat deze opgespannen kan worden op een spieraam bij een lijstenmaker.

Je ontvangt het canvas opgerold in zuurvrij papier in een stevige verzendkoker.

€ 49,50
+
-

Meisje in het bos

In de zomer van 1882 staat Vincent Van Gogh aan het begin van zijn schilderscarrière. Een kunstenaarsbestaan is erg duur en hij wordt al een tijdje ondersteund door zijn jongere broer Theo, die het in Parijs tot een succesvol kunsthandelaar had geschopt. Dankzij een financieel extraatje van hem, kan Vincent nu voor het eerst zijn eigen olieverf kopen. Hij kiest voor ‘een praktisch palet met gezonde kleuren’ met verf die hij niet zelf hoeft te mengen. Om te onderzoeken waar zijn limieten liggen als schilder, voert hij enkele verfstudies uit. Voor een van die studies trekt hij naar een bos rond Den Haag om er een van zijn eerste werken te maken; Meisje in het bos.

Hij stelt een perspectiefraam op in het bos en gebruikt schilderpapier dat hij op voorhand heeft geprepareerd. Hij merkt meteen op dat het moeilijk is om de naar achter toe dunner wordende bomen en de afstand ertussen correct in beeld te brengen. Hij kiest voor een laag standpunt ten opzichte van de terugwijkende boomstammen en tekent met een potlood enkele perspectieflijnen op zijn papier. Op deze manier wil hij een zo realistisch resultaat bekomen en ervoor zorgen dat er ‘lucht’ in de compositie komt. Hij vertelt later aan zijn broer Theo dat hij zijn werk zo wilde maken dat je in het bos kunt ademen en erin rondlopen, en om de geur van het hout te laten ruiken.

Uit zijn palet met kleuren kiest hij voor bruinen, gelen en groenen om het bos tot leven te wekken. Hij schildert enkele grote groene beuken stammen op een stuk grond bedekt met droge stokken. Nagenoeg centraal, naast de middelste van de drie opvallende boomstammen, plaatst hij een meisje in het wit. Vermoedelijk schildert hij het werk op zijn knieën. Dat is te zien aan het lage perspectief, maar uit later onderzoek blijkt ook dat er stukjes eikenblad van de bosbodem in zijn verf terecht zijn gekomen. Nadien trekt hij naar zijn atelier waar hij zijn schilderij nauwkeurig afwerkt en de laatste hand legt aan enkele details.

Uit briefverkeer met zijn broer Theo blijkt dat Van Gogh in de zomer van 1882 bijna dag en nacht bezig is met schilderen en zijn grenzen als kunstenaar probeert te verleggen. Hij lijkt erg gepassioneerd en drukt zijn liefde voor schilderen en gedragingen van kleuren verschillende keren uit. Hij is ook erg tevreden over het resultaat van zijn eerste verfstudies, maar maakt zich zorgen over het financiële aspect aangezien hij beseft afhankelijk te zijn van zijn broer. Hij wil geen geld weggooien door zomaar wat te schilderen, maar hoopt erop dat zijn harde werk iets zal opleveren...

Vincent van Gogh (1853 - 1890), augustus 1882, olieverf op papier op doek, Collectie Kröller-Müller Museum

Ook verkrijgbaar als een prachtige reproductie op tegeltableau in verschillend maten!