Het meisje met de Parel

Johannes Vermeer
Artikel nummer
MA001CAP-base

De reproducties worden geprint op museumkwaliteit canvas van 380g. Het canvas wordt geweven in de oudste textielfabriek van Nederland. De Giclée print techniek en HDR-inkten garanderen een kleurechtheid van meer dan 100 jaar. De spieramen worden gemaakt door een Nederlands familiebedrijf die hout van verantwoorde bosbouw gebruiken.

Maat: Small, 29 x 37 cm

De small reproductie van “Het meisje met de parel” van Johannes Vermeer meet 29 x 37 cm.

Wij maken gebruik van een Giclée printtechniek en HDR pigment inkt. Hierdoor kunnen wij een kleur echtheid garanderen van meer dan 100 jaar.

Het kunstwerk wordt verpakt in een zwarte luxe cadeauverpakking.

Maat: Large, 50 x 65 cm

De Large reproductie van “Het meisje met de parel” van Johannes Vermeer meet 50 x 65 cm.

Wij maken gebruik van een Giclée printtechniek en HDR pigment inkt. Hierdoor kunnen wij een kleurechtheid garanderen van meer dan 100 jaar.

Het kunstwerk wordt verpakt in een witte kartonnen vensterdoos van 100% gerecycleerd materiaal.

Maat: XL, 85 x 100 cm

De XL-reproductie van “Het meisje met de parel” van Johannes Vermeer meet 85 x 100 cm.

Wij maken gebruik van een Giclée printtechniek en HDR pigment inkt. Hierdoor kunnen wij een kleurechtheid garanderen van meer dan 100 jaar.

Rond de afbeelding zit een witte rand van 5 cm zodat het werk opgespannen kan worden op een spieraam bij een lijstenmaker.

Je ontvangt het canvas opgerold in zuurvrij papier in een stevige verzendkoker.

€ 49,50
+
-

Het meisje met de Parel:

In het jaar 1665 staat Johannes Vermeer bekend als een gerespecteerd kunstenaar in zijn woonplaats Delft. Rijk was hij er echter tot dan nog niet van geworden. Misschien alleen al doordat hij slechts twee of drie schilderijen per jaar maakte en - zoals vaak gebruikelijk - in opdracht werkte. Voor een nieuwe opdracht schildert hij Het meisje met de parel. Het is geen portret, maar een ‘tronie’, wat kop of gezicht betekent. Tronies beelden een bepaald type voorkomen, gemoedstoestand of karakter uit, in dit geval een meisje, waarvan de identiteit, in tegenstelling tot portretten, niet geweten is.

Misschien is het een van Vermeers dochters. Die stonden wel eens vaker model voor hun vader. Het zou ook om een dienstmeisje kunnen gaan, zoals de Amerikaanse schrijfster Tracy Chevalier in haar boek “The girl with the pearl earring” beweert. De gelijknamige film uit 2003 met Colin Firth als Vermeer en Scarlett Johannson in de rol van dienstmeisje Griet, bracht dat verhaal naar het witte doek. Maar wie het meisje ook is, ze is intussen wereldberoemd en zal dat wellicht nooit hebben durven dromen.

Tot 1995 stond het werk bekend als “Meisje met tulband”. Die blauwe exotisch aandoende tulband met gele, omlaag vallende doek, is ook het eerste dat opvalt aan het uiterlijk van het meisje. In haar oor draagt ze een glanzende parel. Omdat de grootte en vorm verschillen van een echte parel, wordt aangenomen dat dit niet om een authentiek exemplaar zou gaan, maar misschien een glazen variant. Toch besliste men in het Mauritshuis, waar het schilderij al sinds 1902 te bewonderen is, om het om te dopen tot “Meisje met de parel”.

Vermeer stond bekend als de meester van het licht en dat is ook te zien in dit werk; het zachte in het meisjesgezicht, haar vochtige lippen die blinken door het invallende licht, de contouren op de tulband, de kleurverschillen in de plooien van haar bruine jasje en de glanzende parel. Zoals ook te zien is in vele andere werken van Vermeer, schilderde hij het meisje hoogstwaarschijnlijk met behulp van natuurlijk licht, afkomstig van een raam. De achtergrond was oorspronkelijk groen, maar is door de jaren heen verdonkerd.

Naast de tulband en de parel, is het vooral haar gezicht dat het doek tot leven brengt. De houding en blik van het meisje zijn ontzettend intrigerend. Haar mooie ogen kijken je aan. Haar half geopende mond lijkt iets te willen zeggen en haar zachte wangen zijn gehuld in een roze schijn. Wat er precies schuilgaat achter de ongrijpbare schoonheid die het meisje uitstraalt, staat open ter interpretatie en behoort tot ieders fantasie. En net dat is wat haar en dit schilderij zo interessant maakt. Het is bovendien wellicht de reden waarom “Meisje met de parel” is uitgegroeid tot Vermeers meest populaire schilderij.

Onze reprodukties van Het meisje met de parel zijn verkrijgbaar op canvas en tegeltableaus , en als onderzetter, leuke cadeau tip!

Johannes Vermeer (1632 - 1675), 1665, olieverf op doek, Collectie Mauritshuis