De boomgaard

Théo Van Rysselberghe
Artikel nummer
KM042CEC4
Deze reproductie op keramische onderzetters van De boomgaard van Théo van Rysselberghe is 10 x 10 cm groot, met afgeronde hoekjes en een kurk laag aan de onderkant van de tegel. Al onze tegels worden in eigen huis met de hand gemaakt. De tegels zijn decoratieve tegels geschikt om binnenshuis te gebruiken.

De set van 4 onderzetters wordt compleet met zwart houten tafelhouder geleverd.
€ 35,00
+
-

De boomgaard

Théo Van Rysselberghe schildert aanvankelijk in een impressionistische stijl. Dat verandert wanneer hij in 1886 in Parijs op een tentoonstelling Georges Seurats Zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte ziet. Dit pointillistische schilderij maakt zo’n indruk op hem dat hij zelf ook in de stippeltechniek gaat werken, maar op een eigen, vrije manier. In juli - voor de middag is daar een mooi voorbeeld van. Het gaat Van Rysselberghe hier vooral om de weergave van de zomerse sfeer en het heldere licht. De vijf vrouwen hebben geen contact met elkaar en zijn ieder voor zich bezig.

Dat versterkt de sfeer van rust en stilte op deze zomermiddag en geeft het tafereel ook een tijdloos karakter. Van Rysselberghe begint in de zomer van 1889 aan dit schilderij. De vrouw in de blauwe jurk links op de voorgrond is Maria Monnom, met wie hij in de herfst zal trouwen. De familie Monnom verblijft die zomer in Thuin, in het zuiden van België. De tuin die hier is afgebeeld, is waarschijnlijk de boomgaard van de nabijgelegen abdij van Aulne.

Théo van Rysselberghe (1862-1926), De boomgaard olieverf op doek, 115.5 x 163.5 cm, Collectie Krӧller-Müller Museum.