De boomgaard

Théo Van Rysselberghe
Artikel nummer
KM042CAP-base

Al onze Hollandse Meesters reproducties worden geprint op museumkwaliteit canvas van 380g.

De Giclée print techniek en HDR-inkten garanderen een kleurechtheid van zeker 200 jaar.

De spieramen worden gemaakt door een Nederlands familiebedrijf die hout van verantwoorde bosbouw gebruiken.

Het canvas wordt geweven in de oudste en enige overgebleven textielfabriek in Nederland.

Alle reproducties zijn museum gecertificeerd.

Onze kleinste maat canvas is 37 x 29 cm. De reproductie krijgt een authentieke uitstraling door de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen. Deze wordt verpakt in een zwarte luxe cadeauverpakking.

De large canvas heeft een afmeting van 65 x 50 cm. De reproductie krijgt een authentieke uitstraling door de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen. Deze wordt verpakt in een 100% gerecycled wit kartonnen venster doos.

De XL-reproductie is, afhankelijk van het origineel, ongeveer 100 x 81 cm. Om de afbeelding zit een witte canvas rand van 5 cm zodat deze opgespannen kan worden op een spieraam bij een lijstenmaker. Je ontvangt het canvas opgerold in zuurvrij papier in een stevige verzendkoker.

€ 49,50
+
-

De boomgaard

Théo Van Rysselberghe schildert aanvankelijk in een impressionistische stijl.

Dat verandert wanneer hij in 1886 in Parijs op een tentoonstelling Georges Seurats Zondagmiddag op het eiland La Grande Jatte ziet.

Dit pointillistische schilderij maakt zo’n indruk op hem dat hij zelf ook in de stippeltechniek gaat werken, maar op een eigen, vrije manier. In juli - voor de middag is daar een mooi voorbeeld van.

Het gaat Van Rysselberghe hier vooral om de weergave van de zomerse sfeer en het heldere licht. De vijf vrouwen hebben geen contact met elkaar en zijn ieder voor zich bezig. Dat versterkt de sfeer van rust en stilte op deze zomermiddag en geeft het tafereel ook een tijdloos karakter. Van Rysselberghe begint in de zomer van 1889 aan dit schilderij.

De vrouw in de blauwe jurk links op de voorgrond is Maria Monnom, met wie hij in de herfst zal trouwen. De familie Monnom verblijft die zomer in Thuin, in het zuiden van België. De tuin die hier is afgebeeld, is waarschijnlijk de boomgaard van de nabijgelegen abdij van Aulne.

Théo Van Rysselberghe (1862 - 1926), 1890, olieverf op doek, Collectie Kroller-Muller Museum