Compositie no. II

Piet Mondriaan
Artikel nummer
KM047CAP-base
De reproducties worden geprint op museumkwaliteit canvas van 380g. Het canvas wordt geweven in de oudste en enige overgebleven textielfabriek in Nederland. De Giclée print techniek en HDR-inkten garanderen een kleurechtheid van 200 jaar. De spieramen worden gemaakt door een Nederlands familiebedrijf die hout van verantwoorde bosbouw gebruiken. Alle reproducties zijn museum gecertificeerd.

Onze kleinste maat canvas is 37 x 29 cm. De reproductie krijgt een authentieke uitstraling door de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen. Deze wordt verpakt in een zwarte luxe cadeauverpakking.

De large canvas heeft een afmeting van 65 x 50 cm. De reproductie krijgt een authentieke uitstraling door de spijkertjes die wij met de hand aan de zijkant van het opgespannen werk bevestigen. Deze wordt verpakt in een 100% gerecycled wit kartonnen venster doos.

De XL-reproductie is, afhankelijk van het origineel, ongeveer 100 x 76 cm. Om de afbeelding zit een witte canvas rand van 5 cm zodat deze opgespannen kan worden op een spieraam bij een lijstenmaker. Je ontvangt het canvas opgerold in zuurvrij papier in een stevige verzendkoker.

€ 49,50
+
-
Compositie no. II

Aanvankelijk schildert Piet Mondriaan in de naturalistische stijl van de Haagse School. Voorbeelden hiervan zijn de sfeervolle schilderijen uit de jaren 1905-1907 van de rivier ’t Gein bij Amsterdam, met als centraal motief de in het groen verscholen boerderij Geinrust. Vanaf 1908 begint hij in zijn werk de werkelijkheid langzaam los te laten. Hoewel Mondriaan steeds abstracter gaat schilderen, kiest hij wel landschappen, duinen en bomen als uitgangspunt voor zijn werk. Compositie no. II baseert hij op zijn schilderijen van ’t Gein. In dit schilderij brengt hij de rij bomen langs het riviertje, de boerderij en de weerspiegeling in het water terug tot een vrijwel geheel abstracte compositie van vlakken, lijnen en kleuren. Mondriaan omschrijft zijn bedoelingen in deze periode als volgt: ‘Ik construeer op een plat vlak lijnen en kleurcombinaties met het doel de algemene schoonheid zo bewust mogelijk uit te beelden.’

Piet Mondriaan (1872-1944), 1913, olieverf op doek, Collectie Kroller-Muller Museum